Inleiding

Stijlveranderingen in de muziekgeschiedenis
Stijlveranderingen in de muziekgeschiedenis In deze inleiding gaan we met zevenmijlslaarzen door de muziekgeschiedenis heen. Je kunt 7 momenten aanwijzen waarin de muzikale stijl en manieren van componeren zich min of meer radicaal wijzigde. Klik op ...

Cursus

Kunst der muzen
Muziek - kunst der muzen Muziek - de kunst der muzen, de dochters van Apollo - is trillende lucht. Mensen geven uiting aan hun behoefte het leven mooier te maken, hebben vreugde of verdriet en uiten dit spontaan. Allereerst door te zingen, later ook ...
Middeleeuwen
Middeleeuwen De basis van de westerse muziek: gregoriaans Terwijl het Christendom zich verspreidt, neemt het verschillende muzikale invloeden (o.a. Joodse en Griekse muziek) in zich op en brengt deze verder. Kernpunt is dat in de christelijke liturg...
Renaissance
Renaissance Uit een samensmelting van Noordelijke (polyfone) en zuidelijke (harmonische) elementen ontstaat de Renaissance-muziek: een vereenvoudiging. Tekst werd opeens veel belangrijker: mensen dienden te worden aangesproken in hun eigen taal. Muzi...
Barok
Barok InleidingRond 1600 verandert het muzikale landschap drastisch. De tot dan toe overheersende polyfonie wordt (door Italiaanse componisten) drastisch ingeruild voor de monodie (letterlijk: begeleide eenstemmigheid). Deze ontwikkeling speelt zich...
Pre-Classicisme
Pre-Classicisme Voor de periode van de Weense klassieken met de bekende componisten als Mozart en Haydn is er nog een overgangsperiode. Die noemen we preklassieke tijd, die zich kenmerkt door vereenvoudiging van de muzikale taal die zich, zij het nie...
Classicisme
Classicisme Inleiding Onder de Weens-klassieke stijl verstaan wij een muziekstijl zoals die in het Wenen van Mozart, Haydn en de vroege Beethoven (= brug van classicisme naar Romantiek) werd beoefend. Het was een tonale stijl, muzikaal zeer uitgewog...
Romantiek
Romantiek 1. Uit de voegen...De grootste veranderingen in de 19e eeuwse muziek liggen op het gebied van de harmonie en de vorm. De harmonie ontwikkelt zich zeer snel, zo snel dat ze rond 1880 in een crisis belandt. De vorm wordt enorm opgerekt, waar...
Begin 20e eeuw
Begin 20e eeuw Inleiding Aan het begin van de 20e eeuw zien we wat de muziek betreft twee belangrijke centra: Parijs met als belangrijkste componisten Satie, Debussy, Ravel en de import-rus Igor Strawinsky. In deze stad, waar ook het verdere kunst...

20e- en 21e eeuw

20e EEUW, Hoofdstukken overzicht
MUZIEKGESCHIEDENIS 20e EEUW, deel 1
1.1 Kennismaking 20 eeuw
1. Historisch overzicht 1.1 kennismaken met de geschiedenis van de muziek van de 20e eeuw Muziek in de twintigste eeuwEr zijn enorm veel muziekstijlen in 20e eeuw: modern, avant-garde, romantisch, jazz, underground, pop, wereldmuziek, zelfs oude ...
1.2 Periodisering en canon
1. Historisch overzicht 1.2 periodisering en canon Om er vertrouwd mee te raken, is het handig om historische informatie in periodes onder te verdelen, wat de eerste stap is van een interpretatie. Zo gezien is de muziekgeschiedenis een museum waa...
1.3 De 20e eeuwse muziek
1. Historisch overzicht 1.3 de 20e eeuwse muziekDe geschiedenis van de 20e eeuwse muziek is onder te verdelen in vijf perioden: I: 1890-1918 de ontdekking van de muzikale ruimteDit was een periode van maximalisatie: de tendens om muzikale element...
2.1 Opkomst van het modernisme
Hoofdstuk 2: Ontdekking van de muzikale ruimte 2.1 opkomst van het modernisme De 20e eeuw is de eeuw van het modernisme, kunstenaars zetten zich af tegen het gezapige 19e eeuwse burgerdom en zochten de grenzen op van het maakbare. De principes va...
2.3 De crisis can de muzikale betekenis
Hoofdstuk 2: Ontdekking van de muzikale ruimte 2.3 De crisis van de muzikale betekenis De extreme vormen van subjectieve gevoelsuitingen in het expressionisme van de vroege vrij-atonale muziek was wellicht ook een crisis van de betekenisgeving in...
2.4 Het twaalftoonssysteem
Hoofdstuk 2: Ontdekking van de muzikale ruimte 2.4 Het twaalftoonsysteem
2.5 Nieuwe vormen van tonaliteit
vorige | terug naar menu
3.2 De Muziekindustrie en jazz
Hoofdstuk 3: Tussen de oorlogen 3.2 de muziekindustrie en jazz In de loop van de 19e eeuw werd de kloof tussen amusementsmuziek en kunstmuziek dieper. Aanvankelijk is er stilistisch weinig verschil tussen een lied van Mendelssohn en Stephen Foste...
3.3 De Musical
vorige | volgende
3.4 Experiementele muziek
Hoofdstuk 3: Tussen de oorlogen 3.4 experimentele muziek Charles Ives (1874-1954) De muziek van Charles Ives klinkt vaak heel dissonant en modern, maar toch is het de vraag of Ives modernist kan worden genoemd. Ives cultureel geïsoleerd in ...
4.1 Gevangen in vrijheid
terug naar menu | volgende
4.2 Bevrijding van de klank in Amerika
Hoofdstuk 4: Schoon schip maken 4.2 Bevrijding van de klank in Amerika Experimentele muziek John Cage (1912-1992) wilde componeren met muzikale structuren gebaseerd op tijd en niet op toonhoogte, want tijd is immers de enige overeenkomstigheid tu...
4.3 Laboratorium in Europa
Hoofdstuk 4: Schoon schip maken 4.3 Laboratorium in Europa Serialisme Muziek (en kunst in het algemeen) werd in de vroege jaren vijftig gezien als een permanente revolutie: het verleden werd verworpen en het compositieproces werd gerationaliseerd ...
4.4 Klankweefsels
Hoofdstuk 4: Schoon schip maken 4.4 Klankweefsels Sociaal engagement De discontinue stijl van vroege seriële muziek werd ook binnen de avant-garde bekritiseerd. Luigi Nono (1924-1990) benadrukte het belang van hoorbare relaties in muziek als ...
4.5 Wereldwijde muziekindustrie
Hoofdstuk 4: Schoon schip maken 4.5 Wereldwijde muziekindustrie
5.1 Is alles muziek?
Hoofdstuk 5: De wereld een dorp 5.1 Is alles muziek? De opkomst van het massamedium televisie vergemakkelijkt de toegankelijkheid van sociaal-politieke gebeurtenissen en cultuuruitingen. De Canadese filosoof Herbert Marshall McLuhan vergeleek de w...
5.2 Emancipatie van de consonant
Hoofdstuk 5: De wereld een dorp 5.2 emancipatie van de consonant Minimal music Minimal music was een reactie op de verregaande complexiteit van seriële of toevalsbepaalde muziek. Een nieuwe generatie componisten verzette zich tegen de discon...
5.3 Klank, taal, beeld
vorige | volgende
5.4 Subcultuur en culturele identiteit
Hoofdstuk 5: De wereld een dorp 5.4 Ssubcultuur en culturele identiteit De jaren zestig Hoewel rock-'n-roll van de Europese radiostations werd geweerd, kon de groeiende populariteit ervan onder jongeren niet worden tegengehouden. The Beatles waren...
6.1 Culturele interactie
Hoofdstuk 6: Meerstromenland 6.1: culturele interactie In de loop van de twintigste eeuw namen industrialisatie en technische innovatie spectaculair toe in de wereld. De revolutionaire toegankelijkheid van de meeste plekken op aarde door radio, t...
6.2 Citaten en collage
Hoofdstuk 6: Meerstromenland 6.2 Citaten en collage
6.3 Popmuziek en multimedia
Hoofdstuk 6: Meerstromenland 6.3 Popmuziek en multimedia
6.4 het heden (de toekomst)
Hoofdstuk 6: Meerstromenland 6.4 het heden (de toekomst) Het gebruik van computertechnologie en het gebruik van nieuwe media zal er misschien toe leiden dat de muzikale cultuur gebaseerd op notatie verdwijnt. De implicaties daarvan zijn fundament...
20e EEUW, deel 2
MUZIEKGESCHIEDENIS 20e EEUW, deel 2

Jazzgeschiedenis

GESCHIEDENIS JAZZMUZIEK
GESCHIEDENIS JAZZMUZIEK Les 1: Afrikaanse muziek Les 2: Blues Les 3: Back to the African Roots. Les 4: Free Jazz & JazzRock Les 5: New Orleans Les 6: The Big Five Les 7: Het swing tijdperk; de big band-era Les 8: Be Bop Les 9: Cool Jazz & Ha...
Les 1 - Afrikaanse muziek
Jazzgeschiedenis les 1 De Jazzmuziek is ontstaan in New Orleans kort na aanvang van de 20e eeuw en wel uit een samengaan van verschillende West-Europese muziekstijlen met verschillende Afrikaanse muziekvormen. Waar komt deze Afrikaanse muzikale invlo...
Les 2 - Blues
Jazzgeschiedenis les 2 De Blues kwam pas op na de afschaffing van de slavernij ( per decreet in 1863, feitelijk in 1865 bij de beëindiging van de Amerikaanse Burgeroorlog {1861-1865} ) toen de situatie van de gewezen slaaf hopeloos was in het do...
Les 3 - Back to the African Roots
Jazzgeschiedenis les 3 De dertiger jaren van de vorige eeuw worden ook wel aangeduid als de Big Band Era of de Swing Era. Inderdaad waren toen een groot aantal Big Bands actief. Maar van al deze Big Bands hebben slechts twee groepen daadwerkelijk de ...
Les 4 - Free Jazz & Jazzrock
Jazzgeschiedenis les 4 De Free Jazz kenmerkt zich door afstand doen van akkoorden en schema’s, van constant tempo en van vaste ritmische begeleiding. De improvisatie staat voorop; niet op akkoord-progressies ( zoals bij de Bop ); ook niet op to...
Les 5 - New Orleans
Jazzgeschiedenis les 5 Tussen 1895 en 1910 ontstond een kader van New Orleans-muzikanten, die thuis waren in verscheidene muzikale stijlen, zoals Blues, Ragtime, marsen, populaire liederen en thema's van ouvertures en opera's. In 1897 werden nagenoeg...
Les 6 - The Big Five
Jazzgeschiedenis les 6 In sociaal opzicht waren de zwarte mensen gescheiden van de blanke mensen. Dit sociale isolement is de reden dat de blan­ken een eigen Jazztraditie begonnen op te bouwen. Gemengde bands kwamen nog niet voor; hierop beruste ...
Les 7 - Het swing tijdperk; de big band-era
Jazzgeschiedenis les 7 HET SWING TIJDPERK; DE BIG BAND-ERA Tijdens het Chicago-tijdperk begint de platenindustrie tot bloei te komen; in 1926 is de plaatverkoop reeds gestegen tot 151 miljoen grammo­foonplaten. Als gevolg van de crisis van oktobe...
Les 8 - Be Bop
Jazzgeschiedenis les 8 Het Big Band-tijdperk duurde tot ongeveer 1945 en werd toen afgelost door de nieuwe stroming; de Be Bop. Vanaf 1940 wedijverden beide muziekstijlen met elkaar. Veel Big bands konden door de tanende publiciteit als gevolg van de...
Les 9 - Cool Jazz & Hard Bop
Jazzgeschiedenis les 9
Les 10 - Vraagstelling plus benaming Jazz
Jazzgeschiedenis les 10 Tegenwoordig kunnen we de Jazz onderscheiden in drie hoofdstromingen, te weten: 1) Mainstream: 'Jazzstandards' ( Tin Pan Alley–songs, musicals ) 2) Avant Garde: BeBop / Free Jazz ( 'Originals' ) 3) Third Stream: deze t...

Popgeschiedenis

GESCHIEDENIS POPMUZIEK DM
GESCHIEDENIS POPMUZIEK DM Les 1: Inleiding Les 2: De ontwikkeling van de Blues. Les 3: Country Western. Les 4: Het ontstaan van de Rock 'n' Roll en de invloed op Engelse bands Les 5: Soul Les 6: Folkmusic, FolkRock en Flower Power Les 7: Punk, The E...
Les 1: Inleiding
Popgeschiedenis les 1 Over Popmuziek wordt en werd veel gesproken; desondanks blijft deze muziekvorm minder goed begrepen. Iedere muziekliefhebber lijkt een expert omdat de sound zo algemeen is. Echter, de geschiedenis van de Popmuziek en de ontwikke...
Les 2 - Ontwikkeling van de Bleus
Popgeschiedenis les 2 De ontwikkeling van de Blues. De Blues kwam pas op nadat de slavernij in 1865 in de Verenigde Staten daadwerkelijk werd opgeheven. Ten tijde van de eeuwenlange slavenhandel kennen we de Worksong, waaruit veel later de Blues is ...
Les 3 - Country Western
Popgeschiedenis les 3 COUNTRY & WESTERN. De andere muziekstijl die, naast de Rhythm and Blues, aan de voet heeft gestaan van de ontwikkeling van de Rock ‘n’ Roll is de Country & Western. De term Country & Western dateert van n...
Les 4 - Rock 'n Roll & Engelse bands
Popgeschiedenis les 4 Het ontstaan van de Rock 'n' Roll en de invloed op Engelse bands
Les 5 - Soul
Popgeschiedenis les 5 SOUL Doordat de zwarten meer en meer voor hun rechten opkwamen ( Civil Rights Movement o.l.v. dominee Martin Luther King ) waren ze steeds minder geïnteresseerd in Blues ( vanwege de associatie met een armoedig bestaan zon...
Les 6 Folkmusic; Folkrock en Flower Power
Popgeschiedenis les 6 Folkmusic, FolkRock en Flower Power Folkmuziek werd op het eind van de vijftiger jaren populair onder de Amerikaanse studenten. De reden hiervoor is te zoeken in het feit dat de zanger Pete Seeger geboycot werd door de media na ...
Les 7 - Punk; THe Eighties; Hiphop; The Nineties
Popgeschiedenis les 7 Punk, The Eighties, Hiphop, The Nineties Rond 1975 steekt de Punkbeweging de kop op. Punk, ook wel PunkRock genoemd, staat voor muziek van jongeren die de muziek zien als protestuiting. Het kunnen bespelen van een instrument spe...
Les 8 - Afsluiting
Popgeschiedenis les 8 Ter afsluiting: Bovenstaande verhandeling over de geschiedenis van de Popmuziek wil niet zeggen dat de stijlen die passé zijn wat betreft de belangstelling van het grote publiek geen aanhang meer hebben. Al staat bijvoorb...